sobota 8. března 2014

What's your footprint?

Nejsem žádný ekolog, ale poslední dobou se nad tím začínám zamýšlet. Kolik tu po sobě jeden člověk zanechá "nečistot", se kterými se pak příroda musí vypořádat. Doma třídíme plasty a papír, ale jinak nic. Dělám ale několik věcí, ze kterých mám dobrý pocit. A tady jsou!

Naháči do boje!
O tom, jak jsem si zamilovala Lush bych mohla vyprávět dlouho. Nebudu ale povídat o tom, jak miluji jejich kosmetiku a jaké má na mě blahodárné účinky. Tentokrát se zaměřím na to, jak Lush miluje přírodu. To kulaté zelené je tuhý šampon a vidíte správně - žádný obal, je to tzv. "naháč". Proč by měla být příroda neustále zatěžována kvůli každému kousku šamponu či mýdla? Můžete zapojit fantazii a určitě doma najdete něco, do čeho šampon lze uložit. Pokud se tak nestane, můžete ho jako já mít úplně bez obalu (na vaně a pravda, trochu špiní) nebo si na něj můžete pořídit plechovičku přímo z Lushe (ale už si připlatíte). A samozřejmě, když si koupíte plechovičku, za kterou dáte asi stovku, celkem si rozmyslíte, jestli ji bezmyšlenkovitě vyhodíte nebo použijete na další šampon.
Bohužel ne všechny věci lze prodávat bez obalu, ale i tady je Lush připraven. Pokud do obchodu zanesete 5 vratných kelímků (od masek, kondicionérů, krémů...), dostanete čerstvou masku na obličej zdarma. Vrátit můžete např. i víčka, která byste normálně vyhodili. Takhle poslouží dál a zase se o něco míň zatíží příroda:) Více informací naleznete zde.

Šetrné k přírodě jsou ale i jiné značky. Yves Rocher sice nemá až tak ekologické akce jako Lush, (spíše nezapojují přímo každého člověka, tak si to moc neuvědomuji) ale i tak prostě vím, že je to menší zlo, než nějaká jiná značka. Založili botanickou zahradu a vysázeli 5 milionů stromů. A tím, že jsem zakoupila tenhle šampon, jsem vlastně vysadila (dobře, někdo jiný vysadil) jeden strom. Šampon totiž spadá do akce 1 výrobek =1 vysazený strom. Pamatujete si, když jste si tam zakládali věrnostní kartičku? Kromě tisíce vzorečků mi největší radost udělala látková taška, kterou jsem začala používat na všemožný nákup (a už je to na ni znát). Kosmetika je z přírodních složek a vlastní různé certifikáty (ECOCERT, Ecolabel...). Je to značka, ke které se čas od času vždy ráda vrátím, kvalita - cena je úměrná a hlavně miluji jejich krémy na ruce:)

Já mám filtr, ty máš filtr!
Voda z kohoutku se ve vašem městě pít prostě nedá a každý den si kupujete balenou neperlivou a neochucenou vodu? Proč? Když opominu ekonomickou stránku věci, za měsíc spotřebujete cca 30 plastových láhví. To máte 365 plastových láhví za rok na jednoho člověka. A to je víc než dost bych řekla...Z láhve Bobble máte krásnou, čistou, přefiltrovanou vodu zbavenou všech nečistot a chutná opravdu dobře. A pokud jste více doma, než venku, dělají i džbánky:) *-* Tahle lahvinka mě jednoduše okouzlila! Pořídíte v elektru, za tři stovky a jeden filtr vydrží tři měsíce. Poté dokupujete už jenom filtry:)



Když nakupovat, tak s taškou!
Opravdu nesnáším, když jdu neplánovaně nakupovat (vlastně tak chodím pořád) a neplánovaně toho nakoupím víc, než jsem chtěla (to se mi taky stává pořád) a prostě zjistím, že to nenarvu do kabelky. Když si představím, kolik igelitek a plátěných tašek mám doma, jsem naštvaná, proč jsem si je sakra nevzala. Do každé kabelky už jsem si ale dala aspoň jednu tašku, skvělá je zrovna ta zelená z Yves Rocher. Možností je spousta - můžete si pořídit takové ty jahůdky co v sobě skrývají tašku, nebo nějakou pěknou originální plátěnou a nebo třeba tu nákupní tašku od Adidas (kterou radši ani fotit nebudu, mám ji dost zničenou). Můžete použít i nějakou tu igelitku, ale velká nevýhoda je, že se vám za týden rozpadne, proto je lepší si pořídit něco pevného. Rozhodně si nekupuju ke každému nákupu igelitku a docela mě štve, že to tak někdo dělá a pak ji stejně vyhodí. Bohužel s tím nic neudělám, ale pokud si třeba po tomhle článku dáte do svojí kabelky nákupní tašku, byla bych moc ráda.

Co děláte pro přírodu vy? Pochlubte se a přidejte i své tipy!:)

2 komentáře:

  1. Doma samozřejmě třídíme odpad a v každé kabelce mám igelitku na neplánované nákupy. A ještě k tomu Lush mě napadá (ale možná je to fakt jen můj pocit), že ty jejich šampony a kondicionéry jdou opláchnout rychleji než ty běžné drogerkové, co jsem zatím zkusila. Zdá se mi to super, protože nejen že ušetřím čas v koupelně, ale také nevyplácám tolik vody :)

    OdpovědětVymazat
  2. ahoj :) máš pěkný blog :) mohly bychom se navzájem sledovat, jestli chceš :)
    http://lakomanie.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...